Blog

 

De telefoon: nog altijd een machtig wapen in de salesstrijd

 

 

De telefoon is nog altijd de beste vriend van elke salesmedewerker. Bellen is de beste manier om potentiële klanten te bereiken, contact met ze te leggen en aan ze te verkopen. 

230313_Consellium_8604_95fa03398d.jpg

De telefoon: nog altijd een machtig wapen in de salesstrijd

 

De telefoon is nog altijd de beste vriend van elke salesmedewerker. Bellen is de beste manier om potentiële klanten te bereiken, contact met ze te leggen en aan ze te verkopen. Daarom neemt 41 procent liever de hoorn ter hand dan contact te zoeken via e-mail, LinkedIn of welk medium ook . Verkopen via de telefoon werkt, maar het gaat niet vanzelf. In deze blog leest u hoe u succes boekt met uw sales-calls.

 

Iemand zal een keer de telefoon moeten pakken om die potentiële klant te overtuigen. Er wordt wel beweerd dat koud bellen niet meer van deze tijd is, omdat maar weinig telefoontjes resulteren in een afspraak. Ook blijkt uit onderzoek dat degenen die het in de B2B-wereld voor het zeggen hebben, amper nog opnemen . Waarom geloven zoveel mensen dan nog steeds in de telefoon als het belangrijkste wapen in de verkoopstrijd?

 

 

Zoek niet langer naar de speld in de hooiberg

 

Het antwoord is dat ze niet zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Ze draaien het om en zorgen dat mensen hen vinden. Een manier om dat voor elkaar te krijgen, is door te bloggen. Een verkoper van HubSpot beweert in een blog (!) dat hij met één blog meer warme leads binnenhaalt, dan met honderd uur in het wilde weg bellen.

 

Zo’n blog moet dan wel onderdeel zijn van een inboundmarketingstrategie. Het begint altijd met gegevens verzamelen over de doelgroep en over pijnpunten waar ze mee worstelen. Als u weet welke informatie mensen zoeken kunt u die verschaffen. Whitepapers, e-books, video’s en infographics zorgen voor verdieping. U kunt uzelf daarin positioneren als autoriteit. Een SEO-check helpt om content als eerste boven te laten komen in zoekmachines. Vindbaarheid en zichtbaarheid kan nog een duwtje in de rug krijgen door wat promotie, bijvoorbeeld op LinkedIn.

 

 

Inbound en outbound: een ijzersterke combinatie

 

Door inbound marketing aan outbound te koppelen ontstaat een ijzersterke combinatie. Een vuistregel is dat de verhouding in tijdsbesteding 90-10 moet zijn om het meeste resultaat uit elke marketingeuro te halen.

 

Het probleem voor veel organisaties is dat ze tijd te kort komen om alle nieuwe (potentiële), bestaande en oud-klanten te bellen. Ook heeft lang niet iedereen de skills in huis om te overtuigen. Een vlotte babbel is één ding, maar hoe zit het met inlevingsvermogen? Wie kan écht goed luisteren naar de behoeften van klanten?

 

 

Outsourcing biedt veel voordelen

 

Voor veel organisaties is outsourcing daarom een uitkomst. Professionals van een derde partij zijn inzetbaar als aanvulling op uw eigen salesafdeling, maar kunnen ook al het werk uit handen nemen. Ze zijn vaak goed getraind en beschikken over de laatste kennis in hun vakgebied. Extra handen zijn vaak ook erg bruikbaar omdat geen kansen te laten liggen. Er komt ruimte voor strakke opvolging van mensen die niet direct bereikbaar zijn. Outsourcing kan ook een manier zijn om anderen in uw organisatie meer aan hun kerntaken te laten toekomen.

 

Tot slot kan een partner een rol spelen in het traject dat volgt na de conversie van leads. Want nazorg is ook een belangrijk onderdeel van sales. Door nog eens te informeren of de levering naar wens verliep en of het product voldoet, werkt u aan loyaliteit. Ook dat draagt bij aan groei. Het is vaak gemakkelijker om te verkopen aan bestaande klanten dan steeds nieuwe te werven.

 

Meer weten? Download dan ons e-book ‘Waarom telemarketing nog steeds dé oplossing is voor omzetgroei'. Of neem vrijblijvend contact met ons op.